Amalia Enache a vizitat Cappadocia, Pamukkale și Izmir

Nu am ajuns niciodată în Turcia, deși îmi doresc foarte mult să văd măcar Istanbulul. Turcia are foarte multe de oferit amatorilor de călătorii, iar vacanța Amaliei Enache, știrista de la Pro TV, m-a convins că trebuie să ajung la Cappadocia, Pamukkale sau Oludeniz. Cel puțin!

Vacanțele Amaliei Enache au fost mereu fascinante. Mi-au rămas în minte fotografiile ei din călătoria în Thailanda, sau cele din vacanța de iarnă, din Maroc. Își alege mereu trasee puțin bătătorite de hoarde de turiști și încărcate de istorie.

Vara aceasta, Amalia Enache a ales o vacanță în Turcia. O las să vă povestească în cuvintele ei, transmise printr-un comunicat de presă Pro TV.

Am mers în vacanță pe urmele unor civilizații de mii și mii de ani în bătrâna și fascinanta Anatolia. Turcia, cum îi spunem acum, dar o Turcie nu a plajelor, discotecilor și serviciilor all-inclusive, ci una în care simți cum s-a născut și cum a evoluat lumea. De la spectacolul uimitor dat de natură, fie printre stâncile ce par nepământești din Cappadocia – “hornurile de poveste” cum li se mai spune, fie în băile termale acoperite ca de o pătură groasă de zăpadă de doi metri, de calcar de fapt, din Pamukkale, până la succesiunea de civilizații care au găurit stâncile și pământul să trăiască în ele, apoi la urmele maiestuoase lăsate de civilizația greacă și de Imperiul Roman, de cel Bizantin și de cel Otoman, până la Orientul zilelor noastre, eu am venit de acolo mai plină de informații decât aș fi reușit după câteva luni de studiu. Traseul meu a fost astfel: Istanbul, pe vremuri Constantinopol. Toată Cappadocia, pe pământ, cu scuterul, și de sus, din balon, Fetihe și Oludeniz pentru briza de mare și o lagună albastră ca în povești. Pamukkale și impresionantul Hierapolis. Efes, unul dintre cele mai mari orașe ale antichității. Casa în care se spune că a trăit Fecioara Maria după răstignirea lui Iisus până la sfârșitul vieții ei. Sirice, un adorabil fost sat grecesc, din această parte a Marii Egee, acum teritoriu turcesc. Și, la final, Izmir, vechea Smyrna, despre care Flaubert spunea că nu văzuse vreodată până n-a ajuns acolo un apus de soare și o priveliște mai frumoase.
Am zburat pentru prima dată în viață cu balonul și încă peste una dintre cele mai spectaculoase imagini care poate fi vazută în lume. Am văzut astfel, în zborul lin al balonului, la răsăritul soarelui, “pădurea” de stânci în fel de fel de forme din Cappadocia. E de departe una dintre cele mai frumoase experiențe din viața mea și o imagine la care să mă întorc cu mintea ori de câte ori voi vrea să-mi amintesc frumosul pur. Am locuit acolo așa cum stau de mii de ani oamenii locului, în găurile săpate în acele stânci. Ca ursuleții, direct în peșteră. Am vizitat fabuloasele orașe subterane, etaje întregi de case și străzi sub pământ, cum nu mi-am imaginat vreodată că pot fi și care ar fi putut să adăpostească până la 35 000 de oameni, dacă la suprafață erau asediați de invadatori.
M-am îmbăiat la Pamukkale, în băile așezate în trepte într-un munte alb acoperit acum de calcar și am urcat apoi în ruinele de la Hierapolis.
Am analizat fiecare piatră pe care românii au clădit-o în fascinanta lor civilizație în Efes.
M-am răcorit în munții învăluiți în livezi de măslini și culturi de viță de vie la Sirice, un sătuc unde trăiau pe vremuri greci, păstrat impecabil, cu străzi, case și farmec de poveste.
Am bătut Istanbulul și Izmirul la pas sau cu vaporul, m-am bucurat de moschei și de biserici orotodoxe bătrâne de peste 1000 de ani, am râs cu turci și kurzi în egală măsură, am mâncat toate bunătățile pe care le-au putut plăsmui acolo, le-am admirat arta meșteșugului în bijuterii și covoare, am trecut pe strada lui Orhan Pamuk, unul dintre scriitorii mei preferați. A fost o vacanță ca senzația pe care am trăit-o în balon: s-a scurs lin într-un nesfârșit frumos.