Vacanță în Sardinia (1): trei zile la Bosa

Sardinia_Bosa trip 10

Visam de ani buni să ajung în Sardinia, pentru plajele ei nemaipomenite și apele străvezii, în nuanțe de verde și albastru, pe care le-am văzut în atâtea fotografii. Insula italiană figurează în toate topurile destinațiilor europene de snorkeling și diving, așa că nu am mai amânat și am hotărât să petrecem, în luna iulie 2014, o vacanță de zece zile în Sardinia.

De obicei am ales, pentru vacanțele de vară, destinații în care se poate ajunge cu mașina: Toscana, Zakynthos, Rimini sau Croația. Însă curiozitatea de a vedea apele verzui, peisajele sălbatice, apusuri unice, plaje cu nisip fin, la care se adaugă mâncarea, licorile și spiritul italienilor, m-au făcut să aleg, pentru vara lui 2014, Sardinia.

Insula se află în largul Mării Mediterane, la o distanță de câteva sute de kilometri de peninsula italiană (sunt peste 600 km între Napoli și Cagliari și peste 300 de km între Livorno și Olbia, de exemplu), ceea ce înseamnă multe ore de traversat cu ferry boat-ul. De aceea călătoria cu mașina a fost exclusă din start. Așa că în luna martie 2014 (cu patru luni înainte de vacanță) am cumpărat biletele de avion de la Wizz Air și am plătit 360 de euro pentru un bilet dus-întors București-Alghero. Cam mult pentru low-cost, dar e singurul zbor direct către Sardinia (sau, cel puțin, era în martie 2014).

Din motive legate de prețuri, liniște, accesibilitate față de aeroport și altele, am ales, pentru început, coasta de vest a Sardiniei, mai exact Bosa, un mic oraș vechi și pitoresc, tipic italian – sau, mai exact, tipic sard. În jurul orășelului liniștit, cu dealuri verzi și case pictate în roz, albastru, oranj, galben sau roșu, sunt plaje sălbatice de o frumusețe rară. Stâncoase, cu valuri mari înspumate și, pe alocuri, nisip natural, aproape negru.

Sardinia_Bosa 7

Sardinia_Bosa 2

Sardinia_Bosa 3

Sardinia_Bosa 4

Sardinia_Bosa 5

Sardinia_Bosa 6

Sardinia_Bosa 1

Plaja din Bosa Marina, stațiunea aflată la 2 km de orășelul Bosa, nu este spectaculoasă. Turism de masă, nimic ieșit din comun, un peisaj destul de gri. Dar am vizitat alte două plaje foarte frumoase: S’Abba Druche și Compultitu. Ambele se află la câțiva kilometri de Bosa, mergând cu mașina spre Alghero. S’Abba Druche este la 2 km, aparține unui camping foarte mare, se plătește parcare 7 euro/zi pentru o mașină și aici veți găsi trei plaje foarte frumoase, restaurant, toalete și dușuri.

S’Abba Druche

Sardinia_Sabba Druche 1

Sardinia_Sabba Druche 2

Sardinia_Sabba Druche 3

Sardinia_Sabba Druche 4

Sardinia_Sabba Druche 5

Sardinia_Sabba Druche 6

Compultitu este la 3 km de Bosa, în aceeași direcție, se parchează pe partea stângă a drumului, nu se plătește, dar aveți de coborât o potecă destul de abruptă, câteva sute de metri, până la micul golf unde se face plajă și baie. Merită, este un peisaj foarte frumos, iar apa are culori ireale.

Sardinia_Compultitu 1

Sardinia_Compultitu 2

Sardinia_Compultitu 3

Sardinia_Compultitu 4

În Bosa nu sunt prea multe de făcut, mai merită vizitat Castelul care stăpânește, parcă, întregul orășel. Sunt, de fapt, ruinele – foarte bine păstrate – ale Castelului Seravalle, ce datează din secolul al XII-lea. Partea cea mai frumoasă este panorama care se deschide din turnurile castelului către toată valea, se vede întreg orașul Bosa, râul Temo și locul în care acesta se varsă în Marea Mediterană. Este un peisaj absolut încântător, iar liniștea de aici e impresionantă.

Până la castel se poate merge pe jos sau cu mașina, parcarea este gratuită, iar intrarea costă 4 euro/adult și 3 euro/copil.

De sus, de pe deal, Castelul Seravalle parcă păzește orășelul Bosa

Sardinia_Bosa_Castel 1

Orașul Bosa văzut din unul dintre turnurile castelului

Sardinia_Bosa_Castel 2

Sardinia_Bosa_Castel 3

Sardinia_Bosa_Castel 4

Sardinia_Bosa_Castel 5

Sardinia_Bosa_Castel 6

Sardinia_Bosa_Castel 7

Bosa este traversată de râul Temo, care un canal navigabil. De lângă podul principal – Ponte Vecchio – am luat un vaporaș, cu care am făcut o excursie pe acest canal și am ieșit pe mare, câteva ore, am mers de-a lungul coastei estice, spre nord, admirând plajele sălbatice, stâncoase, faruri și turnuri străvechi, făcând și două opriri pentru băi în mare.

Sardinia_Bosa trip 1

Sardinia_Bosa trip 14

Sardinia_Bosa trip 15

Sardinia_Bosa trip 16

Am avut parte de o partidă de snorkeling excelentă, în ape turcoaz, incredibil de limpezi, în care am înotat, pur și simplu, alături de peștii “ochioși” – chiar așa se cheamă, după cum ne-a spus șoferul ambarcațiunii. Excursia pe mare cu Manesh Cruise a durat de la 9.15 până la 13.00 și a costat 25 de euro/adult, plecarea este chiar de lângă Ponte Vecchio și nu a fost nevoie de rezervare în prealabil.

Sardinia_Bosa trip 18

Sardinia_Bosa trip 19

Sardinia_Bosa trip 20

Sardinia_Bosa trip 21

Sardinia_Bosa trip 23

Sardinia_Bosa trip 24

Sardinia_Bosa trip 25

Sardinia_Bosa trip 26

Centrul vechi al orașului este foarte mic, în cinci minute l-am străbătut la pas, vizitând și magazinele de suveniruri sau gelateriile savuroase. Am părăsit Bosa după trei zile de plajă și plimbări, un pic sătui de atâta liniște! Dacă vă plac zonele retrase, foarte liniștite, plajele sălbatice, complet neamenajate și detestați terasele aglomerate și forfota orașului, o să vă placă la Bosa! Dar dacă vă doriți un loc mai animat, frecventat de turiști sub 40 de ani, în care să găsiți terase animate deschise și la 11 seara, mergeți pe coasta de est a Sardiniei! Noi așa am făcut. Ne-am scurtat sejurul la Bosa pentru a fugi la San Teodoro, unde am găsit peisaje și mai frumoase, apă mai caldă, agitație, atmosferă de vacanță!